.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
باید ها و نبایدها ؛
الزامات راهبردی تحقق جهش تولید در استان مازندران
شمال نیوز : نامگذاري امسال بنام سال« جهش تولید» نشان مي دهد كه علي رغم همه تلاش هاي انجام شده در حوزه اقتصاد، كشور ما نيازمند اقداماتي موثرتر و كاربردي تر در اين عرصه است ....

شمال نیوز / كوروش غفاري چراتي :  بي ترديد بايد گفت، اهتمام به تولید ملی و حرکت در مسیر جهش تولید يكي از مهمترين ضرورتهاي نظام جمهوري اسلامي در مقطع كنوني است كه درقالب  نامگذاری سال جاری در بیانات رهبر فرزانه انقلاب  تبلور يافت.

 

تحليل شرايط ملي و منطقه اي نشان مي‌دهد در سالهاي اخير، تلاش مضاعف استكبار جهاني و معاندان نظام مقدس جمهوري اسلامي در تمامي عرصه ها بويژه عرصه اقتصاد شتاب بيشتري گرفته است.

http://www.shomalnews.com/photo/159245945662658000.jpg

نگاهي به پيام نوروزي مقام معظم رهبري بخصوص در چندسال اخیر نیز نشان مي دهد كه  دغدغه اساسي  ایشان عموماً ناظر به حوزه هاي اقتصادي بوده است.

 

نامگذاري امسال بنام سال« جهش تولید» نشان مي دهد كه علي رغم همه تلاش هاي انجام شده در حوزه اقتصاد، كشور ما نيازمند اقداماتي  موثرتر و كاربردي تر در اين عرصه است.

 

تاكيد مقام معظم رهبري بر عملياتي ساختن برنامه هاي جهش تولید  نشان دهنده ضرورت اهتمام جدي مسوولان و برنامه ريزان به مسائل حوزه اقتصاد واتخاذ تدابيري هوشمندانه در جهت برون رفت از مشكلات به دور از هر گونه اقدام شعاري و برخوردهاي كليشه اي است.

 

به بيان ديگر، مقابله با سیاست تحریم حداکثری آمریکا وچالش هاي متاثر از آن و خنثي سازي توطئه هاي متعدد دشمنان در حوزه اقتصاد بايد بعنوان دغدغه مقام معظم رهبري، راهبرد مهم همه تصميم سازان، برنامه ريزان و فعالان عرصه اقتصاد اعم از خصوصي و دولتي و آحاد اقشار جامعه قلمداد شود.

 

آنچه مسلم است «جهش تولید » به عنوان يك راهبرد كلان ملي بايد به برنامه منطقه اي و در نهايت فرهنگ عمومي تبديل شود تا اهداف آن فراگير  و نتايج آن ملموس باشد. براي تحقق چنين هدفي شناسايي و تحليل درست موانع تحقق جهش تولید و همچنين بررسي راهكارهاي غلبه بر اين موانع از ضروريات است.

 

همچنين هرگز نبايد از نظر دور داشت كه جهش تولید يك دستورالعمل اداری نيست كه به صورت دستوري و بخشنامه اي  از بالا به پايين اعمال شود، اين مهم بايد بر اساس مقتضيات منطقه ای و استانی تدوين، تبيين و عملياتي شود. بي گمان تحقق راهبرد جهش تولید مستلزم فعاليتها و اقداماتي مبتني بر برنامه ریزی دقیق  در راستای الگوی توسعه متوازن است.

 

تقسيم عادلانه سرمايه، پروژه و اهتمام جدي به برنامه با توجه به ظرفیتهای ملی و منطقه ای بايد در دستور كار قرار گيرد.

 

به اعتقاد كارشناسان، جهش تولید در گام  نخست بايد در اقدامات دولتمردان و مسئولان تبلور يابد چرا كه مهمترين ابزارهاي آن يعني  برنامه ،تخصيص بودجه و مديريت درحوزه اختيارات آنان تعريف مي شود. مضافا اينكه تسري مفهوم عملياتي جهش تولید در جامعه، مستلزم پاسخگويي منطقي و شفاف مسئولان و برنامه ريزان به سوالات فعالان حوزه اقتصاد و برآورده ساختن حداقل نيازهاي آنان است.

 

افزون بر اين يكي از مهمترين عناصر تحقق اهداف جهش تولید، شفاف سازی فرایند سیاستگذاری اقتصادی، اهتمام به دیدگاههای متخصصان خارج از بدنه دولت، توجه به مديريت دانايي محور و حذف مديران ناكارآمد، غير خلاق و غير همسو  و همچنین پیشگیری و مبارزه با هرگونه رانت خواری و دست اندازی به بیت المال مي باشد. پر واضح است كه عناصر فوق از كليدي ترين مولفه های تحقق اهداف بلند جهش تولید است كه بايد به دور از هرگونه سياست زدگي و حب و بغض سياسي در دستور كار مديريت ارشد استان قرار گيرد.

 

بطوركلي در زمينه تحقق  راهبرد جهش تولید در مازندران بايد گفت ، يكي از شاخص ترين ويژگي اقتصادي استان مازندران ،عدم بهره وري بهینه از منابع موجود است. فرآيندي نامطلوب و ناميمون كه بخش كشاورزي نيز بعنوان بخش غالب اقتصادي در استان متاثر از آن است. بر اين اساس بايد گفت؛ بهره برداري بهینه از اراضي موجود با توجه به پتانسيل ها و ظرفيت ها(كشت دوباره يا سه باره)، اصلاح ارقام كشاورزي، يكپارچه سازي اراضي و تجهيز زيرساخت ها، جلوگيري از تغيير كاربري اراضي مستعد، مهار آبهاي سطحي،  استقرارو تقويت صنايع تبديلي، تامين منابع مالي مورد نياز، كاهش هزينه هاي توليد، توجه و اهتمام جدي به ارتقاي راندمان و كاهش ضايعات وهمچنين بهره وري علمي از گستره هاي موجود از جمله مواردي است كه در عرصه كشاورزي بايد مدنظر قرار گيرد.

 

همچنين يكي از چالش هاي اساسي در اقتصاد مازندران  ركود و  عقب ماندگي صنعتي  است كه طي پروسه اي چندين ساله و در پرتو قانون غيرمنطقي تعادل صنعت و محيط زيست بر استان تحميل گرديد .

 

از اين رو به نظر مي رسد در راستای اجرای سیاست جهش تولید و به منظور آغاز فصلي نوين در عرصه اقتصاد مازندران ،رويكردهاي توسعه صنعتي استان  بايد عموماً معطوف به حوزه هاي زير ساختي باشد.

 

به همين منظور تدوين نقشه راه واستراتژي توسعه صنعتي استان، تقويت زيرساخت هاي صنعتي، تقويت پيوند دانشگاه و مراكز علمي با صنايع،‌حمايت مالي از صنايع و تامين سرمايه در گردش واحدهای تولیدی،  بررسي وضعيت صنايع نيمه فعال و راكد و توجه به استفاده حداكثري از ظرفيت هاي توليدي صنايع موجود، حمايت از بنگاههاي زودبازده و صنايع كوچك با تاكيد بر صنايعي كه مواد اوليه مورد نياز آن در منطقه به وفور موجود باشد و تطابق بیشتری با محیط زیست استان دارند  از جمله مواردي است كه در حوزه صنعت بايد مد نظر گيرد.

 

از سوي ديگر ،ترديدي نيست كه مازندران يكي از قطب هاي قوي گردشگري در كشور محسوب مي شود. با اين وجود، بررسي ها نشان مي دهد كه اين استان علي رغم ميزباني سالانه 20 ميليون گردشگر داخلي هنوز نتوانسته از ارزش افزوده و مزاياي فراوان اقتصادي بخش مزبور منتفع شود. اين ناكارآمدي غم انگيز عموماً ناظر بر حوزه هاي مديريتي، برنامه ريزي و عدم حمايت هاي مالي از فعالان این بخش است.

 

از اين رو ضروري است، مديران و دست اندركاران ذيربط  نسبت به فعال نمودن اين بخش عظيم اقتصادي همت گمارند كه بدين منظور تقويت زيرساخت ها و بهره وري بهينه از ظرفيت هاي موجود، شناسايي و معرفي ظرفيت هاي جديد، جلوگيري از موازي كاري و شناسايي موانع فرهنگي و اجتماعي موجود، اهتمام جدي به مزايا و ارزش افزوده بخش گردشگری بخصوص ايجاد فرصت هاي جديد شغلي و حمايت ازسرمايه گذاران بومي  از ضروریات است.

 

در پايان تاكيد مي شود تحقق اهداف بلند «جهش تولید» مستلزم برنامه ریزی دقیق دولت و حمایتهای هدفمند از سرمایه گذاران واقعی و همچنین  مشاركت هوشمندانه و فعالانه آحاد اقشار و لايه هاي مختلف جامعه در حمایت از کالای ایرانی و تولیدات داخلی است. همچنين ضروري است به منظور انسجام در برنامه عملياتي جهش تولید كارگروه يا دبيرخانه اي مستقر در استانداري مازندران برنامه هاي هر يك از دستگاههاي اجرايي و چالش هاي فرارو را بطور مستمر تحليل نموده تا راهکارهای لازم در کمترین زمان ممکن عملیاتی گردد.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 1.922 seconds.